Alejandro Sajgalik

Alejandro Sajgalik is a choreographer and composer based in Montreal. His work explores our metaphysical uprootedness and the bewitching power of technology. Coming from a background in architecture, he started creating performances that combine dance, electroacoustic music and a dramaturgy inspired by epics and mysticism. 

Beyond the forces that seek to impose what humans ought to be, he contemplates the potential of our springlike intuitions. The renewal of our raw matter—our breath, our voice and our gestures—sheds psychic toxins and those of a past order. A new dance emerges, a martial dance, a folkloric dance of the future. A dance which resonates with cellular memory.

In Montréal, he has presented his solos N'importe où hors du monde (2018), Cantos para los insaciables (2019), et Materia Prima (2022). He premiered his first electroacoustic sonata Novae I (2024) for organ and voice at SOUNDWICH XVIII. His work has been supported by the Canada Council for the arts, the Conseil des arts du Québec, and the Conseil des arts de Montréal. He is currently studying electroacoustic composition at the Conservatory of Music of Montréal with Louis Dufort.

Alejandro Sajgalik est un chorégraphe et compositeur basé à Montréal. Sa pratique explore le déracinement métaphysique actuel et le pouvoir envoûtant de la technologie. Après un parcours en architecture, il crée des œuvres conjuguant la danse, la composition électroacoustique et une dramaturgie inspirée d'épopée et de mysticisme.

Au-delà des forces qui désirent subjuguer l'esprit humain, il contemple le potentiel de nos intuitions printanières. Le renouvellement de notre matière première—notre souffle, notre voix, nos gestes—libère nos toxines psychiques et celles d’un ordre passé. Une nouvelle danse émerge, une danse martiale, une danse folklorique du futur. Une danse qui résonne avec notre mémoire cellulaire.

À Montréal, il a présenté ses solos N'importe où hors du monde (2018), Cantos para los insaciables (2019), et Materia Prima (2022). Il présente sa première sonate électroacoustique Novae I (2024) pour orgue et voix au SOUNDWICH XVIII. Son travail est soutenu par le Conseil des arts du Canada, le Conseil des arts du Québec et le Conseil des arts de Montréal. Il étudie présentement au Conservatoire de musique de Montréal en composition électroacoustique avec Louis Dufort.






© welcome video by Jesus Carranza & Eduardo Macias